אם תשאלו את רוב בעלי החנויות הווירטואליות (או אתרי המסחר) מה הכי חשוב להם, סביר להניח שרובם ירצו להיות ראשונים בגוגל על מילות המפתח הכי חשובות להם. לעומת זאת, במציאות של היום לא מספיק רק להזרים תנועה לאתר, וחשוב גם לדעת כיצד להוביל את המשתמש לעמוד המכירה ולגרום לו לשלם עבור מה ששם בעגלת הקניות.
למזלנו למרות שאתרי מסחר עשויים להיות שונים מאוד זה מזה, הרבה מנקודות התורפה חוזרות על עצמן בגרסה כזו או אחרת וקל לזהות מה בדרך כלל גורם לגולשים לא לסיים את הרכישה.
עמוד הבית
עמוד הבית הוא ללא ספק העמוד החשוב ביותר ליצירת רושם ראשוני. גולשים רבים אמנם נכנסים לעמודים הפנימים יותר ישירות מגוגל, אבל עדיין אי אפשר להמעיט בחשיבותו.
מאוד מקובל למקם בעמוד הראשי את כל המוצרים החמים והחדשים ביותר, אך לעיתים עדיף דווקא להשקיע בתמונה הראשית שמשמשת כמו תמונת ה-Cover בפייסבוק, במיוחד אם אתם רוצים לשדר קונספט יוצא דופן ושאתם לא סתם עוד חנות של מוצרי חשמל או טלפונים. את הקישורים החשובים אפשר למקם בתוך התמונה או מתחת אליה.
מהירות ורספונסיביות
אתרי מסחר אלקטרוני הם לרוב אתרים מורכבים באופן יחסי שכוללים מספר מודלים שונים כמו למשל מודל לניהול והצגת מלאי, מודל עבור כל פריט וקטגוריה ומודל תשלום. ככל שהמערכת מורכבת יותר, כך גם מאתגר יותר לשמור על זמן עלייה קצר של עמודי האתר.
כאשר לוקחים בחשבון שהאתר גם חייב להיות מותאם למובייל, הרי שביצועים נמוכים יכולים לפגוע אפילו יותר בחוויית הגלישה ובמקרים מסוימים גם בדירוג של האתר בגוגל – עליו משפיעים באמצעות קידום אורגני נכון. כמו כן, מהירות חשובה גם בהקשר של פרסום בגוגל – שכן אף אחד לא רוצה ללחוץ על מודעה ולהגיע לאתר שמזדחל.
אין דרך אחת להשיג ביצועים מהירים יותר מכיוון שכל מערכת ניהול תוכן שונה מאוד מן האחרות, אך עשוי להיות יתרון למערכת בקוד פתוח שהיא גמישה יחסית. אם מדובר במערכת שעברה שינויים מסיבים או מערכת סגורה לחלוטין, היכנסו לאתרים קיימים שנבנו בעזרתה ובדקו את הביצועים בשעות שונות של היום לפני שאתם מחליטים להשתמש בה.
גם אם אין לכם אפשרות לשנות את המערכת מבפנים, אתם יכולים לצמצם את זמן העלייה של האתר באמצעות ביטול של חלק מן המודלים המוכנים וצמצום הגודל של התמונות לפני שאתם מעלים אותן לאתר.
טופס רישום ופידבק
טפסים הם ללא ספק האלמנט הכי בעייתי באתרי מכירות ואחת ההחלטות החשובות ביותר אותה יש לקבל היא האם לחייב את הלקוח להירשם לאתר או לא כאשר הוא רוצה לבצע רכישה (השאלה הזו לרוב לא רלוונטית למוצרים לא מוחשים שמקושרים לחשבון של המשתמש כמו למשל תוכנות להנהלת חשבונות).
מצד אחד אנחנו רוצים לקבל כמה שיותר פרטים על הגולש בשביל שנוכל להתאים לו מוצרים עתידיים, אך מצד שני יש לא מעט גולשים שמתבאסים ברגע שמבקשים מהם לבחור סיסמה רק בגלל שהם רצו לקנות כיסוי מעוצב לסמארטפון.
הפתרון המקובל כיום הוא לאפשר מסלול מהיר שבו פרטי המשלוח נלקחים משירות כמו PayPal, ולצדו מסלול ארוך יותר בעזרתו המשתמש יכול לעקוב אחרי כל ההזמנות הקודמות שלו. בנקודה הזו יש לציין כי אין מניעה להכניס משתמש שהקליד רק את כתובת המייל שלו ולא פתח חשבון לרשימת התפוצה (כל עוד הוא מודע לכך), כך שזה לא בהכרח צריך להיות השיקול החשוב ביותר.
אפשרות אחרת היא להירשם דרך פייסבוק או גוגל, במקרה הזה הגולש נדרש להקליד הרבה פחות פרטים ותהליך האימות עצמו מאובטח כך שאין צורך בסיסמה.
בכל אופן, זכרו לתת לגולש פידבק לאחר תהליך הרכישה והזמינו אותו לבקר שוב במקום להסתפק בהודעה לקונית כמו "תודה על הרכישה". הגולש לא בהכרח יבדוק את המייל שלו ברגע שהוא יסגור את חלון הדפדפן, ולכן חשוב להעביר את המסר הזה ברגע הנכון.
מיקרו-קופי
מיקרו-קופי הן אותן הערות קטנות שעוזרות למשתמש להבין את האפשרויות שלו בכל שלב במשפך המכירה. המיקרו-קופי לא רק מסיר את החששות אצל הגולש, אלא גם משמש על מנת להציע לו הצעות מיוחדות ומדריך אותו מה לעשות הלאה. מיקרו קופי יכול לשפר המרות דרמטית – קריטי במיוחד אם אתם גם מנהלים קמפיינים בגוגל.
מספיק להסתכל על שתי דוגמאות פשוטות ביותר : באתרebay אתם יכולים לראות בדיוק מהי ההנחה על כל מוצר באחוזים ואילו באמאזון תוכלו לראות כמה יעלה לכם כל מוצר אם תשתמשו בכרטיס האשראי של אמאזון. אלו אמנם תוספות קטנות, אבל מבחינה פסיכולוגית יש להן השפעה עצומה מכיוון שהלקוח מרגיש שהולכים לקראתו.
מיקרו-קופי חשוב מאוד גם למילוי הטפסים מהפסקה הקודמת. לדוגמה, לפעמיים הגולש יידרש להקיש את תעודת הזיהוי שלו לצרכי אימות ומניעת גנבות, אך אם לא נסביר לו מדוע עליו לעשות זאת, יכול להיות שהוא ייקח צעד אחד אחורה וישאל את עצמו למה בכלל לספק לנו את הנתון הזה. המיקרו-קופי גם אמור להיות צמוד לכל שדה שלא ממולא נכון, ועדיף שזה יתבצע בזמן אמת, ולא רק לאחר שהוא שלח את הטופס.
לבסוף, המיקרו – קופי יכול לעזור גם בתהליך הרכישה עצמו. אם אי פעם הייתם באיקאה, אתם בוודאי זוכרים שלתהליך הרכישה יש כמה שלבים קבועים : תנועה במסלול קבוע בין המוצרים, בחירת המוצרים ורישום הקודים שלהם, איסוף מהמחסן בקומה התחתונה ורק לבסוף תשלום בקופה. גם אם באתר המעבר הזה הרבה יותר פשוט ומסתכם בכמה קליקים על העכבר, המחשה ויזואלית שלו באמצעות קו מסלול המחולק למספר שלבים יכול לתת לגולש את התחושה שהוא בידיים טובות.
תמונות וניהול מלאי
בקטגוריות מסוימות תמונות המוצרים עשויות להיות חשובות ביותר. לדוגמה בגדים, עבודות יד, רהיטים וכו'. מעבר לכך שחובה לציין את המידות המתאימות לארץ, רצוי שתהיה אפשרות להקטין ולהגדיל חלקים בתמונה מבלי לטעון קובץ גדול מהשרת. זה יעיל גם על מנת לחסוך מקום, אבל בעיקר עבור מי שגולש מהסמארטפון ולא יכול לראות את הפריטים בגודל המלא שלהם.
במידה וישנם מוצרים שאזלו מן המלאי, יש להסיר אותם ואת התמונות שלהם מהתצוגה (למרות שהם נשמרים בקובץ הנתונים של האתר), אלא אם כן אתם יודעים בדיוק מתי הם צפויים לחזור למלאי ויכולים לתת על כך התראה לגולשים דרך הדואר האלקטרוני.
המלצות אישיות
המלצות אישיות הן חשובות מאוד לא רק עבור מבקרים הרוצים לבצע רכישה חוזרת, אלא גם עבור משתמשים שנכנסו מספר פעמיים לאתר ועדיין לא ביצעו את הרכישה. על מנת ליצור המלצות אישיות לא חייבים בהכרח שהמשתמש יצור חשבון, ומספיק לאחסן את רשימת המוצרים האחרונים שצפה בהם ומוצרים דומים בתוך קובץ הנשמר בדפדפן שלו ("עוגיה"). זה מה שאמאזון וכמעט כל אתרי המכירות הגדולים עושים.
אבטחה
אבטחה היא כיום מעל לכול והחשש של הגולשים מפני הונאות פישינג וכרטיסי אשראי הן בהחלט מוצדקות. לכן, לא מספיק שהאתר יהיה מאובטח באמצעות תעודה מתאימה (שהיא כיום כבר סטנדרט), אלא שחייבים לתת לגולשים גם פרטים מלאים אודות מי שעומד מאחורי החנות, ביחד עם כל תנאי השימוש והפרטיות הרלוונטיים שיופיעו באופן קבוע בחלק התחתון שלו ואותם הגולשים יצטרך לאשר לפני הרכישה (גם אם בפועל מעטים קוראים אותם, זה יגן עליכם מבחינה משפטית).